29.7.16

Pyambu Tuul, l’últim corredor de la marató dels JJOO de Bcn’92

El 9 d’agost de 1992 es va celebrar la marató d’homes dels Jocs Olímpics de Barcelona. Els participants van sortir de Mataró, i després de passar per la carretera de la costa i travessar Badalona i Sant Adrià van arribar a Barcelona per pujar a l’Estadi de Montjuïc. El guanyador fou el coreà Hwang Young-Cho (2h13.23)

Gairebé dues hores després la va acabar Pyambu Tuul (4h00.44) de Mongòlia. Fou l’últim dels classificats. No va entrar a l’Estadi perquè estaven fent els preparatius de la cerimònia de clausura i el van desviar a una pista annexa que servia d’escalfament dels atletes.

A la meta només hi havia un parell de jutges i un parell de periodistes. Ningú el va aclamar. Ningú el va victorejar. Però en Pyambu Tuul saltava de content en travessar la línia d’arribada. Als quatre assistents no els va sorprendre massa la seva alegria, sabedors de la felicitat que embarga als finalistes d’una marató. Però no es van estar de preguntar-li la raó de la seva eufòria, tenint en compte que el temps havia estat molt dolent comparat amb els corredors que l’avien precedit.

La resposta del mongol va ser molt clara: "No, el meu temps no ha estat dolent. El meu temps ha estat el rècord olímpic de marató del meu país".

Un dels periodistes li va preguntar si aquell havia estat el dia més gran de la seva vida. Contundent, va replicar que no. Havia quedat cec molts anys enrere per un accident, i un metge que prestava ajuda humanitària li va fer un transplantament de còrnia sis mesos abans dels Jocs. Aquesta va ser la seva resposta:

"Avui no ha estat el dia més gran de la meva vida". "El millor dia de la meva vida va ser quan vaig poder recuperar la vista després de vint anys, i vaig poder veure a la meva dona i les meves dues filles per primera vegada. "

Finalment, els jutges van deixar a Pyambu Tuul donar una volta a l'estadi amb una de les seves filles.


                                        -------------------

Miquel Pucurull
29/07/2016

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada