15.8.17

S'han de limitar les curses al centre de les ciutats?

La revista Fosbury m'ha demanat la meva opinió sobre si “S’han de limitar les curses populars al centre de les ciutats?

La meva resposta és no. Rotundament!

Text

Fa anys no es podia córrer pels carrers. Durant la dictadura estaven prohibides les curses populars. Fins i tot, en la transició, la primera marató de Barcelona es va haver de fer a Palafrugell per manca de permís. Poder fer-ho als inicis dels vuitanta va ser una ventada d’aire fresc, generadora de llibertat. Van començar a celebrar-se curses pels barris els diumenges. I van sorgir queixes d’automobilistes, acostumats com estaven a ser el amos de la ciutat. Sobre tot, es queixaven l’endemà de la marató, amb cartes als diaris, lamentant que no havien pogut treure el cotxet del pàrquing. Els veterans com un servidor recordem els improperis que havíem de sentir a les cruïlles, perquè els guàrdies urbans ens donaven preferència de pas.  Amb el temps, afortunadament, la situació ha anat canviant; diríem que el ciutadà irat s’ha anat educant  i les protestes són mínimes. Tanmateix, de tant en tant, algú es queixa a l’Ajuntament per “l’elevat nombre de curses que hi ha a Barcelona”, demanant que es facin, per exemple, “a Montjuïc o a Collserola  per tal de no entorpir els autobusos, els cotxes, les motos...” Per favor! La ciutat té altres problemes molt més importants que no pas les curses atlètiques. Altra cosa és que se’ls hi demani als polítics de l’Administració més habitatges socials, menys contaminació, més espais per activar la vida social als barris o menys barreres arquitectòniques. Però demanar-los-hi que algun diumenge de l’any, els carrers siguin per als vehicles en lloc de per als ciutadans -que els ocupen unes hores com a esbarjo- és retornar a unes èpoques per oblidar, que, afortunadament, ja estan superades.

Miquel Pucurull
15/08/2017