1.10.16

Fisonomia del recorregut de la Cursa de les Dones’2021


Km 0 a l’1

El diumenge 21 de novembre s’aplegaran milers de dones a la sortida d’una cursa pels carrers de Barcelona que es realitza per una causa tan extraordinària com és la de lluitar contra el càncer de mama.

M’afanyo a dir que no m’agrada gaire la exclusivitat de gènere de la Cursa de les Dones, però no és qüestió aquí, en aquest escrit, de fer cap crítica de l'assumpte. Si creuen, els que l’organitzen, que fer-ho serveix per ajudar a incorporar la dona al món del córrer, no cal dir res. Potser sigui així, i benvinguda sigui. Altra cosa és el fet - i això si que és una manca de sensibilitat dels organitzadors - que una cursa que se celebra a Barcelona li diguin Carrera de la Mujer, i que la web  oficial sigui només en castellà. Curiosament, fa uns anys l'organitzaven els mateixos d'ara i li deien "Cursa de les Dones". Encara sort que l'Ara sigui el diari oficial i l'anuncïi en català.

Sortiran, dèiem, i ho faran en un lloc on comencen algunes curses de la ciutat, l’Avinguda Maria Cristina, en un entorn magnífic. A tocar de les Fonts Màgiques, les Quatre Barres, el Palau Nacional...i quan després del tret de sortida travessin les Torres Venecianes enfilaran per l’Avinguda del Paral·lel, de baixada, cames ajudeu-me. Tot baixant pel Paral·lel, vorejaran la Fira -les columnes de la Fira, vull dir- que, ben plantades, semblarà que estiguin comptant el nombre de noies que s’han atrevit a córrer. Tindran feina, són 25.000.

El Paral·lel és un carrer singular; durant molts anys del segle passat, el més singular de Barcelona. Començant pel nom, que s’anomena així perquè el seu traçat coincideix amb el paral·lel 41 de la Terra, i acabant pel fet que, farcit de teatres, music-halls, cafès, sales de ball i bars musicals, era un indret on la xerinola estava assegurada a tota hora.

El Paral·lel en el primer terç del segle XX

Deixaran el Paral·lel de moment (després hi tornaran per acabar la cursa) i agafaran Floridablanca, un carrer de nom poètic, que encara que sembli que correspon a alguna altra cosa és el nom d’un senyor que va néixer a Múrcia i va morir a Sevilla fa dos-cents anys, de nom José Moñino y Redondo, i a qui se li atorgà el títol de compte de Floridablanca per haver aconseguit expulsar els jesuïtes d'Espanya essent ambaixador a Roma. Quina relació té amb Barcelona? No se sap. El que té el carrer són reminiscències atlètiques perquè és on comença i acaba la cursa del Barri de Sant Antoni, i per on és fa un dels darrers quilòmetres de la del Corte Inglés. Aquest dia d’avui, les corredores passaran per davant del Col·legi de Sant Josep, a l’esquerra, una escola que existeix en aquest lloc des de 1890 regentada pels salesians, i en arribar al carrer d'Entença giraran a l’esquerra per pujar-lo, on trobaran el senyal del Km 1.

Pujaran pel carrer d'Entença -qui fou capità dels Almogàvers en el segle XIV- començant-lo davant per davant de La Casa dels Cargols que hi ha a la cantonada amb Floridablanca. Una llegenda diu que un buscador de cargols es va trobar un tresor en una cova i, en fer-se fer aquesta casa, va voler que estigués ornamentada per tot arreu amb els animalons que cercava. N'hi ha a les cornises, al suports del balcons, a les baranes...Els esgrafiats, amb motius camperols, són també de molt bon veure. 

Casa dels Cargols
Km 1 al 2

En arribar a la Gran Via giraran a la dreta fer enfilar-la i, una mica més endavant, a la cantonada de Viladomat, es trobaran la Casa Golferichs (El Xalet per als veïns). D’estil modernista, va ser construïda l’any 1901 per a vivenda d’un senyor forrat de quartos, de nom Macari, que comerciava amb fustes. El Xalet les ha passat de totes: Macari Golferichs i la seva família hi van viure uns anys; els negocis d’en Macari van minvar i se la va vendre a les Dominiques de la Presentació que la van convertir en una escola religiosa. Durant la guerra, les Joventuts Revolucionàries la van confiscar per fer-hi una universitat popular. Acabada la guerra, les monges la van recuperar, i en els anys setanta se la van vendre a Nuñez i Navarro per fer-hi pisos (ja se sap que aquesta constructora té autèntica dèria pels xamfrans). Però els veïns, l'Associació de Veïns del Barri de Sant Antoni, precisament, van fer una campanya magnífica per evitar l’enderrocament del Xalet. Ho van aconseguir, i des del 1989, després de ser restaurat, és un centre cívic extremadament actiu. 

Parades de joguines a la Gran Via
El tram de la Gran Via per on passaran s’anima durant els dies d’abans de Reis. A banda i banda s’hi instal•len parades on s’hi poden comprar objectes fets per artesans, i també, però menys, joguets. Dic que menys perquè, des de fa uns anys, i comparat amb altres èpoques, no n’hi ha gairebé cap. És un fet que els grans centres comercials s’han cruspit el negoci de la venda de joguines que feien petits comerciants en aquests dies per Reis, i la possibilitat d’anar a comprar-hi un cavall de cartró per al nen (hi ha cavalls de cartró encara?), o una cuineta per a la nena, s'ha esfumat. Inefable costum que s’acompanyava de la compra de xurros en alguna de les parades, que se’n està anant a orris. També, La Cavalcada dels Reis, ha deixat de passar per la Gran Via. Vaig anar fa un parell d’anys a veure-la pel carrer Sepúlveda, què és per on passa ara en aquesta zona, i és una altra cosa. Permeteu-me una llagrimeta, per la pèrdua de l’encant d’una i altra tradició.  
A la Gran Via hi ha un munt de cases modernistes a banda i banda, la visió de les quals, juntament amb l’arboreda del carrer, la seva amplada, la seva planura i l’absència de trànsit, estimularà això que dèiem de córrer a tota pastilla. 

Els carrer de la cursa són tots molt plans, i la Gran Via ho és més que cap. Invita a córrer de valent i, de ben segur, moltes noies de les que participen en la prova acceleraran el pas, per desmentir el que es diu sovint sobre que les dones no els agrada competir, una fal·làcia com una casa. I així, en un no res, passat Urgell, arribaran al senyal del Km 2.

Km 2 al 3

Més endavant, a la dreta, fent xamfrà amb Villarroel, hi ha una de les esplèndides cases modernistes: la de Francesc Carreras, un edifici de 1902 construït totalment de pedra, catalogat com monument històric. Als baixos hi ha la centenaria Farmàcia Mestre, que amb 18 metres de façana està considerada la farmàcia modernista més gran de la ciutat.

Abans del carrer Muntaner, a l'esquerra, hi ha el cine Aribau Club, un dels pocs cinemes que resisteixen a la Gran Via dels vuit o deu que hi van haver en aquest carrer. Una curiositat: aquest cine es deia Doré quan es va inaugurar. Després de la Guerra, amb l’afany de castellanitzar-ho tot, van posar-li Dorado sense adonar-se que el nom original no era català sinó que corresponia al famós dibuixant francès Gustave Doré.

Arribant al carrer Aribau hi ha una més de les cases modernistes de la Gran Via. Està a la cantonada de l'esquerra, en front de la Universitat. Va ser construïda el 1910 i tenia, fins fa uns anys, una famosa orxateria als baixos anomenada La Valenciana, ara traslladada una mica més amunt. L’establiment, sempre ple de gom a gom, era famós perquè hi passava de tot: s’hi va fundar el PSUC l’any 1936, i també és diu que és on, a la terrassa, es va declarar Jordi Pujol a la Marta Ferrusola tot prenent una orxata.

Seguint per la Gran Via es passarà per davant de la Universitat. L’edifici és molt gran, i més que ho seria si, com està documentat, no s’hagués escapçat bona part del seu jardí per fer-hi habitatges en el moment que es va construir a finals del segle XIX. Va córrer la veu, llavors, que amb l’afer de la venda dels terrenys s’havia embutxacat uns quartos el rector de la Universitat per poder disposar d’un bon dot per casar la seva filla en edat de merèixer. No se sap si ho va aconseguir o si va ser veritablement així perquè, quan l’home va deixar Barcelona per anar-se’n a un altre lloc, se’n va endur la filla, encara soltera.

Juliana Morell. Paranimf de la Universitat
Certament, per al meu gust, l’edifici és bastant auster. Per fora, perquè per dintre és una meravella. No serà moment, per descomptat, entrar-hi per veure-la per dins, però si es té l’oportunitat és recomanable fer-ho qualsevol dia i admirar l’Aula Magna, el Paranimf, la Sala de Retrats, els dos Claustres i els seus jardins...per petits que siguin. Un apunt: al Paranimf (que no s’enfadi ningú) només hi figura una dona, la Juliana Morell, una humanista barcelonina nascuda el 1594 al barri del Raval, qui, quan tenia quatre anys, unes monges dominiques la van retornar al seu pare -que els hi havia deixat un any abans per a que aprengués- perquè ja no podien ensenyar-li res més. El talent de la nena era extraordinari: als set anys parlava el català, el llatí, el grec i l’hebreu. Cinc anys més tard l’espanyol, l’àrab, el siri, l’italià i el francès. I als disset parlava i escrivia en catorze idiomes i havia estudiat filosofia, teologia, arts i dret.

Més enllà de La Universitat, després del carrer Balmes,  passaran per davant del Cinema Coliseum. La façana del Coliseum ja és una altra cosa: sumptuosa, si voleu, però d'un estil que recorda emblemàtics i bells edificis de la capital de França. A banda, el Coliseum té el privilegi de constar com el primer cinema que va projectar una pel•licula sonora a Espanya: “La canción de Paris” l’any 1929. Tot i que és un dels cinemes més representatius -sinó el que més- de Barcelona, ara hi fan teatre. No és que ens tinguem de queixar, per descomptat, el teatre és el teatre, però la raó, la manca d’espectadors al cine, sap greu. Una curiositat: en el soterrani del cinema, hi ha el Club de Billar Barcelona. 

Encara que sigui molt trist explicar-ho, al costat del Coliseum va tenir  lloc durant la guerra un dels bombardejos més sagnants sobre la ciutat. Obviem els estralls i el nombre de víctimes: un monument abstracte -difícil de veure per cert-  ho recorda davant del cinema. 

Avançant, segurament cada vegada més ràpid, creuaran el Passeig de Gràcia, el carrer de més glamour de Barcelona. I per Gran Via aniran a buscar l'indicador del Km 3 passat el carrer de Pau Claris.

Km 3 al 4

Un apunt sobre el carrer Pau Claris que hauran creuat: va ser canviat de nom desprès de la Guerra del 36 en l’època que tots sabem. Aquest bon home era president de la Generalitat durant la Guerra dels Segadors (l'aixecament català contra la monarquia hispànica del segle XVII), i com que no deuria de ser cosa de mantenir-li els honors, li van posar el mateix que el de la seva continuació des d’Urquinaona cap avall: Via Layetana, castellanitzat no obstant, i no en parlem més.

Més enllà, en la propera cruïlla de Gran Via amb Roger de Llúria hi ha al bell mig un monument a la deessa Diana, inaugurat fa noranta anys. La iconografia la representa usualment despullada, i així la va esculpir el seu autor, Venanci Vallmitjana, per a una exposició de Belles Arts. Però per posar-la en aquest lloc de l’Eixample, l’Ajuntament de llavors li va demanar que en fes una altra coberta amb una túnica, com així està.

Luis Miguel Dominguin i Ava Gardner en una corrida de toros
En el xamfrà de la dreta hi ha l’Hotel Ritz. Ara se’n diu Hotel Palace, però ni cas: per a tothom és i serà el Ritz. És un hotel de gran luxe -el primer de cinc estrelles que hi va haver a Barcelona- on s’han allotjat reis, milionaris o artistes de Hollywood que venien a Barcelona. Com l’Ava Gardner i el Luis Miguel Dominguin, de qui s’explica l’anècdota, no sé sí certa, de que després d’una nit d’amor en aquest hotel, i en veure ella que ell s’aixecava molt de matí per anar-se’n, li va preguntar: “- ¿A on vas tan de pressa, Luis Miguel?” i el torero li respongué “- A explicar-ho als amics! Sí em fico al llit amb l’Ava Gardner i no puc explicar-ho aviat...de què em serveix?”.

Seguiran per la Gran Via creuant els carrers de la dreta de l’Eixample, i que no li estranyi a cap corredora que per aquest tram no hi hagi gairebé ningú al carrer per animar-les. La raó és molt senzilla: és massa d’hora. I la gent, excepte algun estranger que trobaran i potser les aplaudirà, encara dorm. També, per altra banda, en aquest tram de la Gran Via hi viu poca gent; sí aquesta cursa l’ haguéssin fet fa cinquanta anys seria diferent, però ara quasi tot són oficines i els diumenges fan festa. I els pocs que encara hi viuen són gent gran, i no estan per aquestes bogeries de veure atletes corrent per la via pública.

Alguns dels carrers que creuaran tenen un nom molt bonic, o a mi m’ho sembla: Roger de Llúria, Girona...En canvi no m’agrada -és cosa meva- el nom de Bruc, Bailén, i el de la plaça Teuán on girarant cap avall en arribar-hi. Són noms que serveixen per recordar fets bèl•lics (els de les Batalles del Francès els carrers, i el de l’ocupació de la ciutat marroquina pel general Prim el de la plaça), una cosa molt freqüent en el nomenclàtor de la nostra ciutat, que valdria més canviar-los per uns altres. Per exemple d'esportistes o relacionats amb l'esport, que n'hi ha molt pocs a la ciutat: deu o dotze com a màxim.

Aquesta plaça de Tetuán és una de les més grans de l’Eixample, però em sembla que s’utilitza més com a nus per al tràfic que per a res. Al mig, malgrat està enjardinat i hi ha bancs i jocs per als nens, s’hi veu sempre molt poca gent. Costarà una mica de veure perquè ho impideixen els arbres, però al centre hi ha una escultura dedicada al doctor Bartomeu Robert realitzada per Josep Llimona. Una estàtua del metge i un pedestal amb un grup de camperols, obrers, intel•lectuals i polítics, units per una bandera catalana.
Domenec Badia (Ali Bei)
Giraran a la dreta per baixar pel Passeig de Sant Joan. I en fer-ho veuran a l’esquerra de la plaça un dels primers gratacels que es van construir a Barcelona. Enfilaran pel Passeig de Sant Joan avall tot travessant els carrers de Casp, Ausiàs Marc i Ali Bei per arribar a la Ronda de Sant Pere, poc abans de la qual hi trobaran el Km 4.  Una curiositat: el nom del carrer Alí Bei, correspon al d’un català que va néixer a Barcelona el 1716, de nom Domènec Badia. Un paio aventurer, llest com una mala cosa segons diuen els seus biògrafs, que al servei de Carles IV, i disfressat d’àrab, amb el nom d'Alí Bei-el-Abbasí i fent-se passar per descendent de Mahoma, va recórrer el Marroc i altres regnes preparant projectes de penetració d’Espanya i escrivint els relats dels seus viatges i aventures. La invasió francesa va impedir que no pogués portar endavant la seva missió, però tot i així, com agraïment, el varen anomenar governador de Segòvia.

Km 4 al 5

Abandonaran el Passeig de Sant Joan en arribar a la Ronda de Sant Pere, que l'agafaran girant a la dreta tenint en front l'Arc de Triomf. Una curiositat: l'Arc de Triomf es va edificar com a porta d'entrada de l'Exposició Universal que es va celebrar l'any 1888. Però en aquest enclavament va estar a punt de que es construís la Torre Eiffel en lloc de l'Arc. No és cap broma ni cap llegenda: Alexandre Dure Eiffel va presentar el projecte de la torre als organitzadors del certamen perquè s’aixequés a Barcelona, però els va semblar "massa estranya" i van preferir un monument d'estil clàssic. Un any més tard, el disseny d'Eiffel va ser acceptat per a la següent Exposició Universal celebrada a Paris el 1889.

Enfilaran la Ronda de Sant Pere deixant enrere, a la cantonada amb el passeig, un dels bars més antics de la zona, el Trole. Modernitzat ara, existeix des de 1896, tot i que, llavors, i fins els anys vint, el nom era Trolley, en referència a una mena de perxa que utilitzaven els tramvies i troleibusos per connectar-se amb un cable elèctric. Els amos actuals han volgut fer-ho explícit indicant-ho a la porta de vidre: Trole.

Avançant per la Ronda passaran a tocar del Monument a Casanova, un lloc d’especial càrrega emotiva per a moltes de les dones que estaran corrent avui. Potser, al passar tan a prop de l’escultura del conseller en cap que hi figura, recordaran els fets funestos succeïts el 1714. I també que, durant una època del malson, l’estàtua va restar amagada ves a saber on.

A la Ronda de Sant Pere hi ha unes quantes cases magnífiques, a dreta i esquerra, d’estil modernista, construïdes a principi del segle passat per a l’alta burgesia de l’època, la majoria grans magnats catalans del ram tèxtil. Es conserven també algunes botigues del mateix estil, com per exemple la Farmàcia Viladot, oberta l’any 1905, que està a la cantonada amb el carrer de Bruc. Una observació: des de fa anys no s’hi venen fàrmacs: és una botiga de roba de dona.

Entrada del Metro de la Plaça Urquinaona. Anys 50
En un no res arribaran a la Plaça Urquinaona. A l'esquerra hi ha el Teatre Borràs, el nom del qual es va posar en honor d’un insigne actor, Enric Borràs, nascut a Badalona el segle XIX. El nom d’Urquinaona no és només per a que sapiguem que hi ha una parada de metro: se l’hi va posar aquest nom a la plaça en honor de José Maria Urquinaona que era un bisbe de Barcelona del segle XIX.

Avançaran i trobaran una altra bonica botiga modernista, la Casa Teixidor, que durant molts temps va vendre productes per dibuixar i pintar i ara és una tenda d’òptica . Encara sort que l’amo del establiment, com el de la farmàcia d’abans, ha conservat l'ornamentació exterior i el magnífic rètol de mosaic, així com el mobiliari de fusta i els vitralls interiors. Moltes gràcies senyors botiguers; alguns potser ho haurien llençat tot a la bassa.

Acabaran a bon pas la Ronda de Sant Pere i en arribar a la Plaça Catalunya hi veuran l'indicador del Km 5.

Km 5 al 6

Creuaran la Plaça Catalunya i continuaran per la Ronda de la Universitat. Una dada que segur que coneixeran, però al passar-hi serà bo recordar-ho: les rondes coincideixen exactament amb una part del què era l’antic Camí de Ronda de la muralla de la ciutat. És a dir que, a més a més de poder córrer lliurament per un carrer de Barcelona, el saber que ho estan fent damunt del mateix traçat que envoltava la ciutat fa segles és un plaer afegit als que estan experimentant avui amb motiu de la cursa de la dona.

Botiga La Torre de la Ronda de Sant Antoni
Per la part vaixa de la plaça de la Universitat s'enllaçarà amb la Ronda de Sant Antoni, al començament de la qual a la dreta, hi ha una altra botiga centenària, la de Gèneres de Punt La Torre. És d’aquelles tendes on sembla que el temps no ha passat. Aquesta ven roba interior d’home i dona, i només veient els seus aparadors n’hi ha prou. No és que encara venguin els mateixos calçotets i sostenidors que fa cent anys, però gairebé. A dintre tenen cadires per a que els clients i les clientes hi puguin seure mentre trien la peça que els hi interessi. Inefable. Per cert, la botiga La Torre va servir d’inspiració a Carlos Ruiz Zafón en un capítol de la seva novel·la “L’Ombra del Vent”. Ho ha confirmat moltes vegades el seu autor: s’hi refereix convertint-la en la barreteria regentada pel senyor Antoni Fortuny.

Passaran la plaça Goya on hi ha la bonica Font de la Tortuga de l'any 1917, un grup de bronze de dos nens petits jugant damunt d’una tortuga, i el monument a Francesc Layret, un advocat laborista que defensava els anarcosindicalistes de les primeries del segle passat i va ser assassinat per pistolers de la patronal catalana. El monument, erigit el 1936 per subscripció pública en aquest lloc, és una obra de pedra i bronze, amb diverses figures, la principal el d’una dona que alça el braç amb una torxa simbolitzant l'esperit de lluita. En acabar la guerra civil, el govern franquista va ordenar el seu enderrocament, però algú, desobeint l’ordre, el va desmuntar peça per peça i el va amagar en un magatzem municipal. El 1977, dos anys després de la mort de Franco, el monument fou restituït al seu emplaçament original.

Travessant la plaça enfilaran pel carrer Sepùlveda (bonic nom de carrer que correspon al d’un senyor de Salamanca que era governador civil de Barcelona quan es va obrir l’Eixample). El carrer té una particularitat: està farcit de botigues d’informàtica des dels anys noranta: n’hi ha més de cinquanta, ubicades en especial en el tram que correspon al de la cursa. També hi ha altres establiments, naturalment, alguns d’ells singulars, com el de La Bola, poc després de Muntaner, una botiga que ven llibres i revistes antigues i articles per a col·leccionistes; des d’un tebeo Pulgarcito fins un cartell de la pel·lícula “Lo que el viento se llevó”. O, en front, la Bodega Sepúlveda, que té més de cent anys. I poc desprès  es trobaran el senyal del Km 6.

Km 6 al 7

Es girarà a l'esquerra en arribar al carrer Viladomat (nom posat en honor d'un pintor del segle XVIII) i es baixarà fins el Paral·lel. Una observació: quan dic baixar o pujar no vull dir que existeixin pujades o baixades substancials a la cursa, si més no són imperceptibles. Per Viladomat es passarà per davant d'una moderna esglèsia -hi és des de l'any 1960- que té un nom certament enrevessat, si més no per al que escriu : Parròquia de la Preciosíssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist.

Mercat de Sant Antoni a finals del segle XIX
En aquest punt  s'estarà a  prop del Mercat de Sant Antoni. El mercat, que no fa gaire el van restaurar per embellir-lo, va ser construït fa més de 125 anys en un punt que ningú hi volia fer cases. La raó és senzilla: era un dels llocs de Barcelona, fora muralla, on s’hi penjaven el reus en l’antiguitat. La Plaça de les Altes Forques en deien. Quan es van enderrocar les muralles i es va planificar l’Eixample, ningú volia comprar aquell solar per edificar-hi res perquè l’indret tenia fama de maleit, raó per la qual l’Ajuntament hi va fer el Mercat. Pel que sembla, els que es penjaven aquí, en les forques altes, eren els pitjors criminals, i els seus cossos es gronxaven al vent durant dies per a que estiguessin ben a la vista dels que sortien de la Porta de Sant Antoni. Tan mal nom tenia, que va costar molt en convertir-se en un mercat d’èxit: la gent no hi anava a comprar, ni tan sols acostar-s’hi. Ja he dit que la cursa, tot i passar a cent metres, no hi arribarà. Tot i així, recomano a les corredores que vagin de pressa en passar tan a prop, no sigui cas que es reencarni algun d’aquells Vips del crim medieval.

Tot seguit,  per Viladomat, poc abans d'arribar al final del carrer, trobaran el Km 7 a l'alçada del Centre Civic Cotxeres Borrell, en el mateix lloc que en els anys cinquanta hi havia un centre cultural per als empleats de Tramvies de Barcelona.  Creat per Educación y Descanso, s’hi feia teatre amateur i disposava d’un restaurant econòmic, un economat i una perruqueria (el que subscriu, fill d’un treballador de l'empresa, hi anava de petit i hi patia la imperícia dels barbers).

Km 7 al 8

Al final del tram de Viladomat es retornarà al Paral·lel, que és el carrer que puja una mica. Què hi farem. Ja es diu que no s'ha de preguntar mai si hi ha pujades en una cursa. N'hi ha sempre (i de baixades, mai).

Pujant, doncs, pel Paral·lel, els hi faran costat a les corredores el barri de Sant Antoni a la dreta i el del Poble-Sec a l'esquerra. Potser es preguntaran per què es diu així. Se’n diu perquè en el segle XIX s’hi van instal·lar moltes petites industries i tallers que necessitaven aigua per funcionar, i els barcelonins van començar a anomenar-lo d’aquesta manera. El cert és que als veïns no els hi agradava el nom. Fins al punt que un club de natació del barri, el Mediterrani, se’n va anar a un altre lloc perquè deien que no els afavoria per aconseguir socis.

Vedettes del Paral·lel. Anys 20
En el Paral·lel, gairebé davant d'on hauran fet el gir hi havia un teatre, el Cómico, on s’hi feien revistes de music hall. Durant la República, tots els locals com aquests van gaudir de molta llibertat. Però en acabar la Guerra Civil se’ls hi va imposar una forta censura. Els censors supervisaven els textos i el vestuari de les vedettes i determinaven el que era moral i el que no. No hi faltaven, però, transgressions de la llei. I així, a l’hora de la representació, les noies sortien amb un vestit més curt i escotat del que havia passat per la censura. Tanmateix, totes les sales tenien una bombeta vermella entre bambolines, que servia per anunciar quan un censor havia anat a veure l’espectacle. Moment en el qual, les faldilles baixaven fins el turmell i els escots es tapaven amb un mocador de coll. També desapareixien les frases picants i la funció passava a ser un musical d’allò més blanc, tipus Walt Disney, per a que no el tanquessin dos mesos per ordre governativa.

Una mica més amunt, a la dreta hi ha un  edifici amb porxos que crida l’atenció: és una de les Cases Porticades que hi ha al Paral·lel (n’hi havia més fa anys) que es van edificar en urbanitzar-se l’avinguda, tot sortejant la llei municipal que obligava a la construcció dels habitatges respectant una determinada amplada del vial. Seguiran per l'avinguda del Paral·lel i giraran a l'esquerra en trobar el carrer de Tamarit, el nom del qual correspon a un diputat defensor de Barcelona durant la Guerra dels Segadors del segle XVII.
 
Amb quatre passes (curtes perquè el carrer de Tamarit puja com una mala cosa) arribaran al carrer de Lleida (que també puja una mica) i a l'alçada del Col·legi Verdaguer (una escola pública que té una admirable façana esgrafiada), giraran per agafar l'avinguda Rius i Taulet on acabaran la Cursa de la Dona. Una reflexió, ara que s'està acabant una cursa que ha aplegat milers de dones: ningú es podia imaginar fa uns anys que augmentaria tant la seva participació a les curses. Contrasta amb el tractament que tenia l'esport femení durant la dictadura. Costa de creure, però durant molts anys, l'atletisme no el podien practicar les dones perquè va estar prohibit pel franquisme. Només podien fer tennis, natació, gimnàstica...i no gaire.

Arribar al final d'una cursa, a sota de la Font Màgica en aquest cas, no té preu. És moment de deixar anar totes les emocions que s’experimenten en acabar una prova atlètica. Creuaran exultants la meta, convertides, sigui quin sigui el lloc que assoleixin, en genuïnes guanyadores de la Cursa de la Dona.

                                               ---------o---------
Miquel Pucurull Fontova

23.9.16

Gairebé 2.000 Curses a Catalunya

Com que cada cop hi ha més curses que d’un any a l’altre tenen menys participants (paradigma, les últimes de Bombers, Jean Bouin. Mercè...) podria semblar que l’ anomenat boom del córrer s’està desinflant.

Res més lluny de la realitat. Cada dia hi ha més practicants. Succeeix que el nombre de curses noves creix sense parar. I la gent es dispersa al tenir moltes opcions.

Per veure bé el fenomen, es fa necessari utilitzar dades. Esbrinat el calendari que publica Runedia, que està considerat com el més complet, a Catalunya aquest any hi ha gairebé 2.000 curses entre les de ruta, muntanya, triatlons/duatlons/aquatlons i d’orientació. En quatre anys, s’ha gairebé doblat el nombre de curses, passant de 1.118 el 2012 a 1.993 enguany. Espectacular fenomen.

Organitzar una cursa s'ha convertit en un negoci. I deu de ser molt bo perquè se'n munten moltes de noves. Passa, però, que la competència és terrible: aquest 2016 hi ha caps de setmana que n’hi ha o n'hi ha hagut més de 60. No fa gaires anys, 10 com a molt.


Amb l'allau de les que es posen en marxa -se'n deixen de fer molt poques d'antigues- no és estrany que hi hagi proves amb menys corredors i corredores que l’any anterior.

                                                        --------------------
Miquel Pucurull
23/09/2016

1.9.16

266 noves curses aquest any a Catalunya

Pel fet que hi ha algunes curses que estan perdent pistonada podria fer pensar a més d'un que el boom del córrer s'està desinflant. Res d'això. Succeix que cada dia hi ha més curses noves i això afecta a la participació d'algunes proves. Amb l'allau de les que es posen en marxa -se'n deixen de fer molt poques d'antigues- no és estrany que hi hagi proves amb menys participants que l’any passat. Son moltes les opcions que té el corredor per anar a un lloc o altre.

Per veure-ho bé es fa necessari utilitzar dades, i un dels elements per mesurar la situació, a banda del nombre de corredors i corredores que participen en les curses, és comprovar la quantitat de noves proves que s’afegeixen al calendari. Confesso que, malgrat per intuició es fa palès que cada dia n’hi ha més , m’ha sorprès el seu número, que em sembla espectacular: 266 aquest any.

Esbrinat el calendari que publica Runedia, que està considerat com el més complet, de les 1.413 curses que se celebren enguany a Catalunya, entre les de ruta, muntanya, triatlons/duatlons i de orientació, estimo que n’hi ha 266 de noves.
El total de curses que se celebren aquest any a Catalunya, extret del mateix calendari, són aquestes 1.413 que deiem, que també és una xifra per sucar-hi pa:
Nota: Tot i que el calendari d’on he extret les dades és molt exhaustiu, segurament hi ha algunes curses que no hi figuren. Per la qual cosa, és més que probable que, en realitat, siguin algunes més.

Miquel Pucurull
13/12/2014

Fisonomia de la Cursa del Barri de Montbau'2016



Començar una cursa on, en sortir, s’agafi un carrer amb el nom de poesia (Carrer de la Poesia) i tot seguit el d’harmonia (Carrer de l’Harmonia) predisposa. No cal donar-hi voltes, començar així significa que ens ho passarem d’allò més bé. Si, a més a més, la cursa és gratuïta i solidària, com és el cas, (s'aporta 1kg d'aliment destinat al Banc d'Aliments del barri), no cal demanar res més.
Anem per parts. Sortirem de bon matí, a les 9, que és una hora molt bona per córrer el mes de setembre, i ho farem de la Plaça del Mossèn Ferran Palau, un capellà que fou molt apreciat al barri de Montbau, rector de la moderna parròquia de Sant Jeroni que hi ha a la mateixa plaça. Farem un petit tros del carrer de Joan Sales, a tocar dels Jardins de Montbau, per enllaçar a l’esquerra amb el de la Poesia, que a més a més d’un nom tan bonic fa baixada; baixada pronunciada s’ha de dir.
En arribar a baix, a la dreta hi tindrem l’Hospital de Caixa Catalunya i girarem a l’esquerra per agafar el carrer de l’Harmonia tot vorejant l’Institut Narcís Monturiol, un centre educatiu extremadament actiu. Per Harmonia planejarem una mica però aviat pujarem pel mateix carrer (no cal dir que el barri de Montbau és encantador però és un puja i baixa constant i la cursa no pot ser d’altra manera que una muntanya russa).
A propòsit, Montbau està al peu de la muntanya de Collserola. Antigament era una zona pràcticament deshabitada, molt frondosa. De fet, el seixanta per cent ho segueix sent. Malgrat els grans blocs d’habitatges que hi ha, fruit de quan es va crear el barri a mitjans del segle passat, les zones enjardinades hi són molt presents. Pel que es diu, cal agrair-ho a l’equip d’arquitectes que van construir-los, inspirant-se en criteris urbanístics racionalistes promulgats per Le Corbusier i Mies Van de Rohe. Certament, van aconseguir un dels escassos polígons d’habitatges per a obrers realitzats dignament durant la dictadura.

Barri de Montbau. Anys seixanta
L’origen del nom del barri no és segur. La teoria més fiable és la que diu que correspon a les paraules “Mont”, és a dir, muntanya, i “Bau”, que significa “construcció” en alemany, fent referència al famós moviment arquitectònic Bauhaus d’aquell país. També, no obstant, hi ha qui diu que prové de la deformació del nom d’una torre que hi havia a l’Edat Mitja anomenada Torre de Gombau.
Per Harmonia amunt, aviat tindrem el Recinte Mundet al nostre costat, un lloc molt representatiu de la zona, que serà omnipresent en bona part de la cursa. Baixarem pel carrer d’Hipàtia d’Alexandraia (nom de la primera dona científica de la història, de qui l’Amenabar en va fer la pel·lícula “Agora”) fins al Passeig de la Vall d’Hebron (nom en referència la localitat de Cisjordània), que l’enllaçarem a l’esquerra. Planejant, passarem per davant del Geriàtric Parc de Collserola i en arribar al final trobarem el senyal del Km 1 i pujarem per l’Avinguda d’Arturo Mundet. La pujada és fa dir si senyor i s’ha d’agafar amb calma perquè és llarga. Ja esteu avisats.
A la nostra dreta, quan comencem a pujar, ens faran costat les instal·lacions del  Tarr, una prestigiosa escola de futbol de la qual en son directors en Rexach i en Rifé, dos famosos ex jugadors i entrenadors del Barça. Va ser fundada l’any 1984 per ells dos i dos altres jugadors més, en Torres i l’Asensi, i d’aquí ve el nom, que conté les inicials del cognom des quatre. Ens farà efecte passar pel costat i veure els camps i pensar que s’hi ha format jugadors que han arribat a figures, un dels quals el porter Victor Valdés.      
Mentre anem pujant per l’avinguda d’Artur Mundet veurem el campanar de 45 metres de l’ església del recinte que estem a punt de travessar. Metres amunt ens trobarem una rotonda amb una escultura al mig força significativa: la d’un home descansant (per la pujada no serà al·legòrica perquè el que haurem fet no és res comparat amb el que ens espera) que l’autor, l’escultor Josep Clarà, la va anomenar “Atleta en repòs” tot i que tothom li diu “El Pensador”.

Atleta en repòs
Diguem quatre coses d'Artur Mundet: fou un empordanès que havent-se fet ric a Mèxic va fer un llegat de diners a Barcelona a mitjans del segle passat per a que es trasllades la Casa de la Caritat, en precari, del barri del Raval a la Vall d’Hebron on estem ara. I així, es va aixecar un nou complex per assistir nens i ancians emprant un edifici de 1927 inacabat. Va voler que es digués d’Anna Gironella, la seva dona, però sempre se li va dir les Llars Mundet; millor dit, los Hogares Mundet per imperatius de l'època. En tres anys, del 1954 al 1957, es va construir tot, i l’arquitecte que se’n va encarregar, fins i tot de l’església que veiem al cap de munt, fou en Manuel Baldrich, que hi va incloure obres de bons pintors i escultors com Subirachs, l’esmentat Josep Clarà, Tharrats, Guinovart i altres.
He llegit no sé a on que a la inauguració va anar-hi en Franco i la família Mundet. Els nens i nenes, que provenien de l’hospici de la Casa de la Caritat, van estar formats al patí. Un ex intern recordava que “Quan va arribar el Caudillo ens van obligar a saludar amb el braç enlaire. Una salutació feixista quan ja feia gairebé vint anys que s’havia acabat la guerra”. Una ex alumna recordava que el diumenge era el dia que podien rebre familiars. “A les noies, a més de les assignatures generals, en ensenyaven corte y confección”. Les classes començaven després d’esmorzar i d’assistir obligatòriament a la missa diària. 

Classe a “Los Hogares Mundet”. Anys seixanta
Un apunt: el filantrop Artur Mundet va fer els diners fabricant taps de suro i, molt especialment, amb la fabricació d’un refresc carbonatat fet amb suc de poma, que el va comercialitzar com el Sidral Mundet. La beguda, que va esdevenir emblemàtica a Mèxic, va ser adquirida per Coca Cola fa  anys.
Enfilarem cap a la dreta en passar la rotonda de l’atleta i aviat veurem el Velòdrom d’Horta a pocs metres sota nostre. Una instal·lació inaugurada l’any 1984 per al Campionat del Món de Ciclisme en Pista que va servir per a les proves de ciclisme en pista dels Jocs Olímpics de 1992. Els que correm la coneixem bé perquè aquí comença i acaba la marató i la mitja marató de Collserola. Una mica més enllà, al costat del Velòdrom, hi veurem els jardins del Laberint d’Horta, un espai que existeix des de 1791. El va fer construir el marquès d’Alfarràs per celebra-hi festes, on hi assistia fins i tot el rei Carles IV. 
Avançant, passarem pel bell mig del que fou les Llars Mundet i ara un campus universitari que acull des de 1995 un munt de facultats. No hi veurem a ningú perquè  és diumenge, però són més de 10.000 persones, entre estudiants i mestres, els que hi fan classes a diari durant el curs.
Abandonarem l’avinguda d’Artur Mundet en trovar el carrer d’Olympe de Gouges, nom d’una compromesa escriptora feminista francesa del segle XVIII que va morir a la guillotina, i el baixarem. Al final, a l’esquerra ens trobarem el Pavelló Poliesportiu Mundet, un lloc on s’entrenen els discapacitats psíquics de l’entitat Acell.
Una mica més endavant ens farà costat, a la nostra dreta, la vegetació del Parc de les Heures, l’entrada del qual la veurem tot seguit. Antigament, a l’espai hi havia la Masia Duran. Es diu que en una font del seu jardí hi va haver un crim l’any 1875 però no he pogut esbrinar-ho, més enllà de què, pel que sembla, va ser per motius passionals. Vint anys després, la finca va ser adquirida per un indià que havia fet fortuna a Puerto Rico, de nom Josep Gallart Forgas, i s’hi va fer construir un palau a l'estil dels castells francesos, els chateaus,  amb quatre torres rodones. La reixa que tanca l'espai, de ferro forjat, evoca l'espècie de planta que li dóna nom al palau i als jardins, l'heura.
El palau va ser abandonat després de la mort del propietari en el 1898 i va quedar deshabitat fins que, en esclatar la Guerra Civil, va ser expropiat per la Generalitat i va servir de residència del president Lluís Companys, ja que l’indret se situava lluny dels principals objectius de l'aviació franquista. Per garantir la seguretat del president, es va construir un refugi antiaeri, que es conserva perfectament. Com anècdota, he llegit que, enrabiat per l’expropiació forçosa, el fill de Josep Gallart, que ajudava a Franco, va lliurar una fotografia aèria de la finca a un general franquista per a que la bombardegessin, cosa que no va arribar a passar. Després de la Guerra, els hereus de la família Gallart van recuperar la propietat de la finca i van residir-hi fins als anys cinquanta. El 1958 l'immoble va ser adquirit per la Diputació, i des de 1992 l’ocupa la Fundació Bosch i Gimpera dedicada a promoure la investigació científica de Catalunya.
Palau Gallart al Parc de les Heures
Tot baixant haurem arribat al Km 2 i abandonant el carrer de la feminista francesa Olympe de Gouges farem un tros del carrer de l’Harmonia per enllaçar amb el de Vayreda (nom d’un bon pintor d’Olot del segle XIX) i anar a buscar el de Roig i Solé (l’escultor que va fer la famosa “Senyoreta del paraigua” del Parc de la Ciutadella), en ple nucli d’habitatges ara, a dreta i esquerra. Al final del carrer girarem per baixar pel seu contigu i paral·lel, el de Josep Clarà Ayats (el famós i prolífic escultor) fins el de Poesia, on hi ha els Jardins de Montbau, una zona de jocs per a nens que conté la Font de Can Barret (el nom d’una finca que hi havia). Anys enrere, la font brollava més amunt; quan van urbanitzar la zona la van voler tancar, però els veïns ho van impedir i la van traslladar al mig dels jardins que tindrem davant nostre.
Deixarem el carrer de Poesia per agafar tot seguit el de Benlliure (nom d’un altre insigne escultor. No ens podem queixar: per manca d'afinitats  amb les Belles Arts no serà). Per cert, el carrer, on haurem fet el Km 3, puja com una mala cosa. Cal saber-ho.
No el veurem, però darrera aquests blocs de cases per on estem passant amunt i avall, hi ha, a pocs metres de nosaltres, l’Hospital de la Vall d’Hebron, el centre mèdic de referència mundial. No en debades ha estat el lloc on s’han efectuat un bon nombre de transplantaments de diferents òrgans per primera vegada a l’Estat.
Potser no és gaire conegut: quan es va inaugurar, l’any 1955, li van posar el nom de Residencia Sanitaria Francisco Franco. I no va ser fins el 1977, dos anys després de la mort del dictador, que va passar a anomenar-se com ara. El dia de la inauguració, el Caudillo va tenir feina: va inaugurar la Seat, va fer un lliurament de 25 claus als beneficiaris d’habitatges de la Verneda i va inaugurar la Residencia. Els diaris de l’època reproduïen l’endemà els discursos que li havien preparat, a quin més inefable. L’ABC, sobre el del centre hospitalari, deia: “El Jefe del Estado, con una llaneza y una elegancia ejemplares, con un discurso emocionado, perfecto y bellísimo, significando que eran estas magnas obras el exponente mejor del régimen, la ejecutoria más alta de su política social”. No cal dir res.
En acabar el carrer de Benlliure girarem a la dreta pel carrer de l’Arquitectura amunt i seguirem per una pista, amunt també, al bell mig de la muntanya de Collserola, per passar a tocar la Font de la Cabra, abans del Km 4, i el conjunt de 57 Casetes Blanques de Montbau. Realitzades el 1965 en un estil molt modern (sembla talment que estiguin fetes fa quatre dies)  suposen un distintiu del barri. Els cinc petits carrerons on estan ubicades tenen uns noms singulars: Blanc, Groc, Rosa, Blau i Violeta.

 Casetes Blanques de Montbau
Tot seguit, en baixada i pujada per agafar la part de dalt del conegut carrer de l’Harmonia, com en una mena de tobogan, arribarem al Km 5. Poc abans haurem passat a tocar la Font de la Llet, a la que, segons Joan Amades, l’estudiós de les tradicions catalanes,  en les primeries del segle passat se li donaven moltes propietats “per poder alliberar-se de la influència de bruixots encisers, posadors de mal i tota mena de mala gent”. En l’època, va ser molt popular l’Isidret, un aiguader que hi anava a buscar-hi aigua amb varies garrafes lligades amb unes corretges que li creuaven el pit, per vendre-la a la seva clientela d’Horta.
També, abans del Km 5 haurem passat pel costat de l’Ermita de Sant Cebrià i Santa Justina. Es va construir el segle XV i es diu que hi van fer vida d’ermità alguns personatges il·lustres: Ignasi de Loiola abans de fundar la companyia dels jesuïtes, Sant Francesc d’Assis i Bernat Boil, ajudant de Cristòfol Colom en els seus viatges a Amèrica. Joan Amades, diu en el seu Costumari Català que Sant Cebrià “era bon coneixedor de les males arts i de tots els secrets de la màgia; va compondre una oració per tal que els creients poguessin desfer-se de la influència de bruixots, sortillers i nigromants”. De Santa Justina no se sap gran cosa. Es diu que vivia en una casa de pagès que es va convertir en l’ermita en qüestió. Un lloc de peregrinació durant segles, on hi havia fins i tot un merendero per fer-hi bones costellades fins no fa gaire. 

  Ermita de Sant Cebrià
I Harmonia avall girarem a la dreta en trobar el carrer de Vayreda per fer-ne uns metres fins el de Poesia. I avall que fa baixada, anirem a parar de nou al lloc de la sortida, on creuarem la meta, contents per haver fet una cursa més en uns indrets magnífics de Barcelona, poc coneguts en general. Per això el veïns hi viuen tan tranquils; excepte avui, que hauran vist com uns guillats hi han fet 6 km envaint els seus carrers i una part de la muntanya que els acarona.
                                                     -----o-----
Miquel Pucurull

Web oficial de la cursa: http://cursademontbau.blogspot.com.es/

25.8.16

El futur incert del maratonià medalla de plata a Rio

El vaig veure creuar la meta d’arribada de la marató olímpica de l’altre dia. No se’l veia gaire content, tot i que havia entrat segon. Ho va fer creuant els braços dues vegades per damunt del cap. Acostumats com estem a gestos inversemblants del futbolistes quan fan un gol, no hi vaig fer massa cas. Vaig suposar que celebrava la medalla de plata dedicant-la cursa a algú.

Però no, en Feyisa Lilesa, atleta d’Etiòpia, ho va fer per denunciar al món que el règim del seu país el té, com als de la seva ètnia de la regió d’Oromia, encadenat: sotmès a una terrible repressió per part dels mandataris de la seva nació.

"El gest ha estat una protesta perquè sóc oromo, i a Etiòpia els oromo som reprimits pel Govern. Ens maten i ens empresonen, som sospitosos pel simple fet de ser oromo. Tinc parents presos i portaré la protesta de la meva gent allà on vagi per solidaritat", va declarar l'atleta en una conferència de premsa. "A Etiòpia el Govern ens obliga a deixar les nostres terres, ens empresona i ens mata. Jo els demano que vostès, els periodistes, parlin de la democràcia que no existeix al meu país, i dels interessos econòmics que donen suport a la repressió dels oromo ", va expressar Lilesa, desesperat perquè el seu missatge arribés.

Des de fa dècades a Etiòpia hi ha un seriós conflicte entre ètnies. Els oromo estan sotmesos als amhara, l'ètnia dominant a Etiòpia tot i que no la més nombrosa. Els oromo han estat sistemàticament sotmesos i discriminats des que va arribar al poder el rei Menelik II, a finals del segle XIX. Els tres últims règims etíops -l'emperador Haile Selassie, una dictadura marxista i l'actual Partit Revolucionari Democràtic- han anat acabant sistemàticament amb els oromos buscant una centralització, portant-los a emigrar cap a altres països com Somàlia i Eritrea o altre llocs. Els amhara governen el país i mantenen des dels anys setanta una guerra de baixa intensitat contra els oromo, que durant aquest temps s’han organitzat en diferents fronts de lluita armada.

L'ètnia oromo - amb més de 30 milions d'habitants entre Etiòpia, Kenya i Somàlia- va començar el novembre passat unes manifestacions contra el Govern que des de llavors s'han saldat amb la mort de més d'un miler de persones per la brutal repressió policial. Les protestes es van desencadenar arran de l'aprovació d'un pla urbanístic per ampliar i modernitzar la capital del país, Addis Abeba. La constitució etíop considera totes les terres del país com a propietat de l'Estat. La regió dels oromo envolta la metròpoli,i la seva expansió implicava l'expropiació forçosa dels agricultors i ramaders oromo. Les manifestacions en contra del projecte urbanístic es van estendre. La forta repressió policial i els centenars de morts van forçar al Govern a retractar-se i suspendre l'execució del pla. Aquesta mesura va sufocar temporalment les revoltes, però aquestes van tornar a ressorgir a principis d'agost, costant la vida a més de 400 persones.


Feyisa Lilesa tem per la seva vida. De fet no ha tornat al país amb la resta d'atletes etíops i ha demanat asil polític al Brasil. Davant la pressió internacional que s’ha fet en dos o tres dies, les autoritats locals han promès que no el castigaran si decideix tornar. Però ell no se’n fia.
"Si torno, sé que podrien empresonar-me o fins i tot matar-me pel meu gest”.
 
L'home, que va córrer la marató olímpica de Rio en 2h09.54, és un atleta d’elit mundial. Té 26 anys. A la marató de Rotterdam de 2010 va fer una marca (2h05.23) que el va convertir en el corredor més jove del món capaç de baixar de 2h06. L’any 2012 va aconseguir 2h04.52, que el va situar en aquell moment entre els 10 maratonians més ràpids de la història.

Lilesa té esposa i dos fills que estan a Etiòpia. Resulta sorprenent, però el futur del medallista olímpic és incert. Una campanya a Internet en el seu suport va aconseguir l'endemà de la marató de Rio més de 70.000 dòlars. Es va engegar amb l’objectiu de que pugui mantenir-se, ell i la seva família, mentre es resol la seva situació. Resulta sorprenent, deia, perquè en qualsevol país, un esportista que hagi guanyat una medalla als Jocs és rebut amb tots els honors. Pel que sembla, a Etiòpia no, per un gest solidari.

                                                          -------------
Miquel Pucurull
25/08/2016

23.8.16

Dos atletes joiosos: els dos últims de la marató olímpica de Rio

Un participant en una marató, qualsevol que sigui, és testimoni d’una experiència única. Què no dir del que arriba últim? o del penúltim? L’altre dia, a la marató d’homes de Rio, van sortir 155 corredors i la van acabar 140. Dels dos darrers en voldria dir alguna cosa que he pogut esbrinar.

L’últim, l'atleta de Jordània, Methkal Abu Drais, va patir grans defalliments; es va mantenir com va poder i va arribar. Va ser el darrer classificat (2h46.18). És un maratonià d'elit, amb una marca de 2h17 al gener del 2015 a la marató de Marràqueix. Què li deuria passar per trigar mitja hora més que fa un any i mig? És molt curiós. Comprensible i comú en corredors populars, però gens normal en atletes d’alt nivell. Va sortir lesionat? es va lesionar durant la cursa? No ho sé. No ho he pogut saber.

En qualsevol cas, el que l’igualava a un corredor anònim era la seva enorme alegria en creuar la meta. Semblava talment que havia aconseguit la marca de la seva vida. I no era així, en absolut. Com sigui, cal felicitar-lo per haver volgut acabar la marató malgrat el temps perjudica al seu brillant currículum: a banda de la marca que té, en Methkal Abu Drais va guanyar la marató d’Estocolm de 2012.


Un altre cas curiós és el del penúltim arribat, el japonès Kuniaki Takizaki. El seu temps va ser de 2h 45.55. Ell no és un atleta d’elit. De fet, i a diferència de gairebé tots els participants a la marató olímpica, no és un esportista professional. És un dels nostres: un corredor popular que li agrada córrer maratons. N’ha fet unes quantes, i la seva màxima il·lusió era la de ser maratonià olímpic.

Com que li era impossible córrer representant al Japó perquè les seves marques són modestes i de cap manera podia aconseguir la mínima, es va nacionalitzar cambodjà l’any 2011, on li exigien molt menys, amb la idea de córrer als Jocs de Londres del 2012. Llavors, el Comitè Olímpic no el va deixar perquè només feia un any de la seva nacionalització.

Però l’home no va llençar la tovallola i va posar tota la seva il·lusió en els Jocs de Rio de quatre anys més tard. El projecte es va fer realitat. I el mes de juliol d’aquest any, Cambodja el va seleccionar després de guanyar una marató en aquell país amb catorze minuts menys que el segon classificat.

Takizaki va acabar la marató de Rio exultant , tot i que amb aspecte de deshidratat. Va dir sentir-se campió per haver trepitjat la meta de la marató dels Jocs. "Estic ple de felicitat, he arribat a la meta de la marató dels Jocs Olímpics. Res és tan bonic com això".


Ara tornarà a la seva feina. Com deia al principi, és un corredor popular. Treballa d’humorista (de pallasso, si no fos que la paraula pot semblar despectiva). El seu nom artístic és Hiroshi Neko. Petit, 1.47 d’alçada i 50 kg de pes, és un còmic d’èxit que fa pel·lícules i tot. La seva fama, per cert, li serveix per promocionar curses on recapta diners per ajudar als joves esportistes de Cambodja.

A l’arribada, en Takikazi i l’Abu Drais, penúltim i últim classificat de la marató olímpica de Rio, es van fondre en una abraçada. L’un i l’altre, de ben segur, havien escrit amb les seves passes, i per motius ben diferents, una esplèndida pàgina de la seva vida.


                                                 ---------------
Miquel Pucurull
23/08/2016

22.8.16

La història ignorada de Peter Norman en els JJ.OO. Mèxic’68

Dos atletes negres van protestar per les diferències racials al podi dels Jocs Olímpics de Mèxic’68. En la cerimònia del lliurament de medalles dels 200m, els nord-americans Tommie Smith i John Carlos, que havien acabat primer i tercer, descalços i amb el cap cot, van aixecar el puny enfundat amb un guant negre mentre sonava l’himne d’Estats Units, protagonitzant la imatge més impactant d’aquells Jocs. El Black Power li feia saber al món que els negres no gaudien de la llibertat de la qual parlava la lletra del seu himne.


El que no és gaire conegut, em sembla a mi, és que l’atleta que compartia podi amb ells, un xicot blanc de 26 anys nascut a Austràlia, Peter Norman de nom, que va guanyar la medalla de plata, es va voler implicar en la seva lluita.

En el seu país, els aborígens també estaven exclosos de la societat i Peter Norman entenia que era un gest universal contre el racisme. Duia al costat esquerra del xandall, com ells dos, una insígnia del Projecte Olímpic pels Drets Humans, una campanya que volia portar el conflicte dels negres a l’àmbit esportiu. I a més a més, va ser ell qui els va suggerir que compartissin el parell de guants negres -símbol del Black Power- , quan, al acostar-se al podi, van adonar-se que només un d’ells els duia. Això explica perquè un va aixecar la mà dreta i l’altre la mà esquerra.

Els dos nord-americans van ser expulsats dels Jocs.  Castigats pel seu gest, no van poder tornar a competir mai més. E
l govern australià també va reprendre a Peter Norman severament. La premsa del país el va condemnar a l'ostracisme i el comitè olímpic australià tampoc li va tolerar el seu acte solidari: no el va convocar per als Jocs següents de Munic'72, tot i haver-se guanyat la plaça.

Peter Norman, que mai no va reclamar la medalla d’or del guanyador Smith, va morir
d'un atac de cor el 2006 als 64 anys. El seu millor temps en els 200 metres (20,06) encara és el rècord d’Austràlia de la distància. Va patir un enorme rebuig al seu país passat els Jocs, i no sé si una bona part de la societat australiana li van acabar de perdonar mai la seva adhesió al gest dels dos atletes negres. Tanmateix, Smith i Carlos van assistir al seu funeral l'any 2006 i van voler dur-lo a les seves espatlles en acabar la cerimònia. 


Miquel Pucurull 
20/4/2015

8.8.16

Un maratonià, la primera mort d'un esportista en uns Jocs Olímpics

La primera mort d'un esportista en uns jocs olímpics de l'era moderna va ser la d’un corredor de la marató. El portuguès Francisco Lázaro a la dels Jocs d'Estocolm de 1912.

Lázaro havia nascut trenta-un anys abans al barri obrer de Lisboa, en el si d'una família molt pobra. Sent un nen, i sense poder trepitjar mai una escola, va aprendre a fer de fuster i anava tots els dies a la feina corrent.

Als 27 anys es va decidir a fer la marató de la ciutat de Lisboa de 1908. Va ser la seva primera victòria, la primera de moltes a Portugal. Sense deixar de treballar (l'esport professional no existia en aquella època) es va convertir en una mena d'heroi nacional, el desportista do povo li deien. I així el 1912 va ser seleccionat per Portugal per competir en els Jocs Olímpics d'Estocolm. Analfabet, pobre i obrer, va formar part de la delegació olímpica portuguesa amb sis esportistes més, tots ells aristòcrates o de la classe alta.

En aquell moment, Lázaro tenia un temps de 2h52, realitzat aquell mateix any a la marató de Lisboa. La seva marca era la millor de la de tots els atletes inscrits a la prova de marató dels Jocs. Se’l considerava com a màxim favorit. Aconseguir una medalla seria un fet insòlit, esportista pobre com era, i un gran èxit d'un país petit com Portugal.

El matí del diumenge 14 de juliol, el dia de la cursa, els seus companys de selecció van dir que se'l veia confiat. Els va fer un comentari que quedaria per a la història com una premonició: "Ou ganho ou morro" (O guanyo o moro). La calor era sufocant, 32º. Poc abans de la sortida, els seus compatriotes se'l van trobar als vestidors empastifant-se amb una capa de greix. Una tècnica que llavors es deia que servia per augmentar el rendiment.


Lázaro va començar la carrera al capdavant del grup. Ell i un japonès eren els únics que no portaven el cap cobert, i l'implacable sol el feia patir. Al quilòmetre 29, en un turó, va començar a trontollar. Va caure, es va aixecar i va seguir corrent. Ja no era líder de la cursa. Es va tornar a caure diverses vegades, negant-se a rebre assistència dels jutges de carrera. Va perdre el coneixement al quilòmetre 30. El van traslladar a l'hospital. Va ingressar amb 41 graus i va morir al cap d’unes hores.

Segons l’autòpsia que li van fer, Lázaro va morir per diversos motius. Un d’ells per haver-se embetumat el cos amb llard impedint la transpiració, un altre per no haver-se posat una gorra per protegir-se del sol, i un altre més per haver consumit abans de la cursa una barreja de 4 clares d'ou, 1 rovell, 450 mil·lílitres d'aigua, 700 d'essència de trementina, 700 grams d'àcid acètic i una "mica" d'estricnina.

La seva mort va causar una gran commoció entre els atletes i l'opinió pública sueca. El cap de setmana següent es va celebrar un funeral a l'Estadi Olímpic d'Estocolm al qual van acudir més de 23.000 persones. Es van recaptar gairebé 4.000 corones per a la seva dona i els suecs van aixecar una làpida en el seu honor.

El destí va voler que a escasses hores de la seva mort, el mateix dia que Francisco Lázaro va competir a la marató,  naixia la seva filla a Lisboa. 

L'escriptor portuguès, José Luis Peixoto, va convertir a Lázaro en protagonista de la seva novel·la "El cementerio de pianos". No em resisteixo a transcriure un paràgraf del llibre en el que ell li narra a la seva néta la vivència de córrer la última de les seves maratons

    "Uns per uns altres. Passen grups de corredors per davant meu.         No sé quin vent els porta. El sol m’aixafa contra el terra. El sol         em dobla l'esquena, el sol em tira del pit, però jo sóc més fort,         més fort, més gran que el cansament. Fa molt de temps que conec     l'instant en què el cos comença a repetir: para, para, para. Les         meves cames no paren. Para, para, para. Però segueixo alternant     els braços per davant del tronc, com si donés cops de puny a            l'aire, com si lluités amb el vent i em tornés cada vegada més             feble, cada vegada més a prop de rendir-me. El meu cos és més        pesat que el vaixell que em va portar de Lisboa. Para, para,            para. Atura’t. Ara passen grups de corredors per davant       meu,     el vent         els porta però jo sóc més gran que el cansament ".

Un record per a aquest desportista do povo que el van convertir en un mite. Avui, però, oblidat.

                                                   ----------
Miquel Pucurull
13/12/2022

30.7.16

Preus de les inscripcions curses a Ciudad Real

Malgrat que la qüestió dels elevats preus de les inscripcions de les curses a casa nostra és un tema molt conegut, no em vull estar de fer esment a que hi ha altres llocs de l'Estat on, en comparació, són extremadament econòmics. És el cas de les curses de Ciudad Real.

Mentre a Barcelona una cursa de 10 km com la Jean Bouin costa 20 euros (17 si tens xip groc), qualsevol cursa de la mateixa distància a Ciudad Real els hi costa entre 11 i 13 euros.

I mentre una mitja marató a Barcelona costa  28 euros (24,95 si tens xip) i passat 12.000 inscrits, 32,50 (29, 50 si tens xip groc) a Ciudad Real costa 14 euros.




Alguns organitzadors podran dir el que vulguin, però el que és evident és que, com a conseqüència dels augments d’un any a l’altre -sense parangó amb el que pugen altres coses- els preus dels dorsals són extremadament cars comparats amb els de les que se celebren en altres indrets.

Veure aquest quadre de sota (clicar damunt per ampliar-lo), testimoni que les diferències són abismals, no pot per menys que fer-me emprenyar.